6 tipp: A tökéletes téli fotózáshoz!

http://www.torokfoto.hu/blog/6-tipp-a-tokeletes-teli-fotozashoz/

A tél az egyik legcsodálatosabb időszaka az évnek, főleg ha olyan helyen élsz ahol biztosan számíthatsz hóesésre. Különösen a gyerekek számára nagy élmény az első . A hóemberépítés, a hógolyózás és a korcsolyázás természetesen, nekünk felnőtteknek is visszahozza a gyerekkort. Ilyenkor jó érzés kimozdulni és fotókat készíteni a családról, a tájról. A következőkben adunk pár tippet, hogy még tökéletesebbek legyenek a téli fotóid. Akár kiránduláskor, akár családi összejövetelek idején készíted őket. :)

 

1, Tervezd meg a napod!

Az első és legfontosabb dolog, amit szem előtt kell tartanod, hogy sokkal rövidebbek a napok. A nap későn kel és korán nyugszik le. Szóval, csak pár óráig tart az a fényviszony, amiben szép tájképeket vagy portrékat tudsz készíteni. Különösen a tájkép esetén nehéz, hiszen a fények olyan gyorsan változnak, hogy sietni kell a beállításokkal.

Gondosan tervezd meg a napodat, ne feledd, hogy szükséges korábban, (még a fotózás előtti napon) körülnézni azon a tájon, ahol fotózni szeretnél. Ha megteheted nézd meg melyik időszakban a legjobbak a fények.

Az első és legfontosabb, hogy vigyázz magadra. A téli hidegben, bármilyen melegen is légy felöltözve ne időzz túl sokáig kint, főleg ha már sötétedik. Vigyél magaddal szendvicset és termoszban forró teát.

Légy meggyőződve arról, hogy a fényképezőgéped jól feltöltötted, a hidegben ugyanis hamarabb lemerül az akku. A tartalék akksit, a belső zsebedbe tedd, hogy a tested hője érje. Így tovább bírja az akkumulátor és többet tudsz majd fotózni.

Használj tripod állványt. Ez különösen naplementénél fontos. Egyrészt nem remeg meg a kezed, másrészt kicsit tudod mozgatni a végtagjaidat és nem fagysz át. Az sem utolsó szempont, hogy az állvány segítségével könnyebb tájképeket készíteni.

 

Társasággal azért mégis jobb kirándulni!
Társasággal azért mégis jobb kirándulni! (fotó: Pinterest)

 

Útmutató kirándulós fotózáshoz:

Ha esetleg egyedül mennél fotózni (hosszabb kirándulásra vagy erdei fotózásra, a havas Bükkbe) akkor alaposan töltsd fel a telefonod, és az akksihoz hasonlóan a belső zsebbe tedd. Szólj pár ismerősödnek, hogy tudjanak rólad merre jársz, és érdemes színes, feltűnő ruhában elindulnod a fotós túrádra. Még sötétedés előtt indulj vissza. De ami tényleg a legfontosabb, hogy melegen öltözz! A téli fotózás csak akkor élvezetes, ha jó a komfortérzeted.

 

Egyedül is nekivághatsz a vadonnak!
Egyedül is nekivághatsz a vadonnak! (fotó: Pinterest)

 

Polaroid fotók Karácsonyra a TörökFotónál!

Polaroid fotókra vágysz?

Hívasd elő képeidet Polaroid formában a TörökFotónál!

  • Online feltöltés (mobilról is!)
  • Digitális fotókidolgozás
  • Országos kiszállítás
  • Csúcsminőség

A “Rendelés megjegyzések”-hez ne felejtsd el odaírni a “POLAROID” jeligét.

 

2, Ne csak magadra, a gépedre is vigyázz!

Ha a természetben szeretnél képeket készíteni érdemes ellenőrizned a hőmérsékletet. Ne feledd, hogy a fényképezőgépet nem olyan anyagból készítették, ami huzamosabb ideig bírná a fagypont alatti hőmérsékletet.

Mindenképpen szeretnél fotózni nagy havazásban? Ügyelj arra, hogy ne érje a csapadék a fényképezőgépet, akár egy zacskó is megteszi. (De már gyártanak speciális védőtokokat ilyen problémák megoldására.)

Erős havazásnál csak óvatosan fotózz, ha nincs védőtokod
Erős havazásnál csak óvatosan fotózz ha nincs védőtokod (fotó: Pinterest)

 

A lencsére került vízcseppeket pamutkendővel, vagy a szemüveg tisztítására is alkalmas lencsetörlőkendővel tisztítsd meg. Más anyagok kárt tehetnek a lencse felületében.

Ám, nem csak a kinti hideg, hanem a lakásban lévő hirtelen meleg levegő sem tesz jót a fényképezőgépnek. A hidegről a lakásba belépve azonnal pára csapódik a lencsére és a fényképezőgép belső alkatrészeire is. Ezért nagyon fontos, hogy a gépet fokozatosan ‘szoktasd vissza’ a lakás melegéhez. Ehhez nem kell mást tenned, mint a lakásod leghidegebb részén elhelyezni a gépedet úgy, hogy még a tokjában van. Például teheted az ablak mellé egy pár órára (hacsak nincs ott radiátor, akkor semmiképp se tedd oda!!!).

Ami pedig nyilván evidens, hogy a gépednek legyen saját tartója (lehet az táska vagy tok).

 

3, Várj a szép időre!

A téli napok általában elég komorak. De ezt az időjárást is előnyödre fordíthatod, ilyenkor készíthetsz melankolikus fotókat, portrékat vagy tájképeket. Ám, egy idő után az embernek elege lesz ebből a mélabúból. Tehát, amint jön a napos idő ne hagyd kicsúszni a lehetőséget a kezeid közül. A nap barátságos fénye nagyon üdítő tud lenni a sok borongós hét után, főként a parkokban és az erdőkben.  Ilyenkor a legjobb portrékat készíteni, hiszen a hó természetes derítőként ‘használható’. A napfény és a hó csodálatos párost alkotnak együtt.

Lényegében, legyen szó a tél vidám vagy melankolikus oldaláról, mindegyik hangulatnak megvan a maga szépsége.

 

Ködös reggel a Bükk-fennsíkon
Ködös reggel a Bükk-fennsíkon (fotó: Pinterest)

 

Fényképes üdvözlőkártya Karácsonyra a Törökfotónál!
  • Online feltöltés (mobilról is!)
  • Országos kiszállítás
  • Alkalomhoz illő sablonok
  • Csúcsminőség

Mindezt biztosítja számodra a Törökfotó Miskolcról!

 

A Bükk gyönyörű napsütésben, érdemes meglátogatni!
A Bükk gyönyörű napsütésben, érdemes meglátogatni!

 

4, Adj színeket a fotóidhoz!

A tél a legkevésbé színes évszaka az évnek. A fákon már egy zöld levél sem maradt és a füvet is fehérség takarja, úgy érezheted magad, mint egy fekete-fehér filmben. Ha a család vagy barátok fotózásakor minimalista képeket szeretnél, akkor a legegyszerűbb ha megkéred őket, hogy szürkés és kékes ruhát vegyenek fel. Naplementekor nyugodtan állítsd őket a fénnyel szembe, így a nap fényei színt adnak az arcoknak és sokkal melegebb lesz a kompozíció.

 

Nem túl színes mégis kedves családi fotók
A minimalizmus érvényesül. Nem túl színes mégis kedves családi fotók (fotó: Pinterest)

 

De talán érdemesebb színes öltözékkel feldobni a fotókat (ügyelve arra, hogy ne váljon kaotikussá). Komor, felhős napokon különösen sokat lendít a fotón, és valljuk be, az ember hangulatán is. A tél színtelen világában az  ember színes ruhadarabjai szinte megelevenednek. Sokkal intenzívebbek és teltebbek lesznek a színek. Próbáld ki!

 

A színek sokkal intenzívebbek a fehér tájon!
A színek sokkal intenzívebbek a fehér tájon! (fotó: Pinterest)

 

Fényképek feliratozása Karácsonyra a Törökfotónál!

Szeretnél egyedi feliratot a fotóidra, de nem tudod hol keresd a megoldást?

karacsony2

Mi segítünk! Töltsd fel honlapunkon fényképeidet és a ‘megjegyzés’ rovatba tüntesd fel milyen feliratot szeretnél a fotóidra.

Kívánj így kellemes ünnepeket szeretteidnek!

 

5, Gyerekek fotózása

Gyerekek esetében az a legegyszerűbb ha csak hagyod őket játszani. Nekik nem szükséges túl sok instrukciót adni. Nem úgy a felnőtteknek… de most nem róluk beszélünk. :) A gyerekek sokkal kreatívabbak és sokkal jobban élvezik és értékelik az egyszerű dolgokat, mint például a hóemberépítést.

Kevés instrukció is elég ahhoz, hogy a gyerekekről természetes fotó készüljön
Kevés instrukció is elég ahhoz, hogy a gyerekekről természetes fotó készüljön (fotó: Pinterest)

 

Ne azt a pillanatot örökítsd meg, mikor feszengve állnak egymás mellett a fényképezőgép kattanására várva, hanem azt mikor igazán önmaguk tudnak lenni és önfeledten játszanak. Azok lesznek az igazi fotók!

 

A legjobb fotókból készülhet üdvözlőkártya vagy egyedi felirattal megrendelheted a Törökfotónál!
A legjobb fotókból készülhet üdvözlőkártya vagy egyedi felirattal megrendelheted a Törökfotónál! (fotó: Pinterest)

 

Fényképes üdvözlőkártya Karácsonyra a Törökfotónál!
  • Online feltöltés (mobilról is!)
  • Országos kiszállítás
  • Alkalomhoz illő sablonok
  • Csúcsminőség

Mindezt biztosítja számodra a Törökfotó Miskolcról!

 

6, Merj kísérletezni!

A kompozíció a lényeg. Merj újakat kitalálni és megvalósítani! Keresd az új lehetőségeket! Ne félj attól, hogy esetleg valamit rosszul csinálsz, legfeljebb tanulsz belőle. A fotózást is gyakorolni és megtanulni kell. A rossz döntések végül a jó irányba terelnek majd. 

Az egyik tippünk az, minél nagyobb hátteret hagyj a képen. Így több lehetőséged lesz később korrigálni a képet. Akár a családtagjaidat vagy tájképet fotózol, ugyanígy érdemes eljárnod.

Próbáld megtalálni a kontrasztokat a fehér tájban. A fekete fák ágai, az égbolt és a fehér hó egy különleges fekete-fehér világot hoz létre. Lásd meg benne a lehetőséget!

Utolsó tippünk pedig az, bár állandóan azt mondják nem szabad a nappal szembe fotózni, próbáld csak ki! A legváratlanabb dolgokból születnek a legbriliánsabbak! :)

 

Hagyj minél nagyobb hátteret!
Hagyj minél nagyobb hátteret! (fotó: Pinterest)

 

Érdekelnek további tippek?

Ha érdekelnek további tippek, trükkök kövess minket itt vagy Facebookon!

 

 

 

126 hozzászólás itt: “6 tipp: A tökéletes téli fotózáshoz!

  1. Hey there! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers and
    starting a new initiative in a community in the same niche.
    Your blog provided us valuable information to work on. You have done a marvellous job!

  2. Wow that was strange. I just wrote an extremely long comment but after
    I clicked submit my comment didn’t show up. Grrrr…
    well I’m not writing all that over again. Anyway, just wanted to
    say superb blog!

  3. Exist any kind of excellent verse sites that you know of so that I can have an account that has lots of area to kind out stories/poems on? Or do you know of any type of writing sites at all that I could post blogs on, sort of like having a whole internet site to myself?.

  4. My brother suggested I would possibly like this website.

    He was entirely right. This post truly made my day.
    You cann’t imagine simply how so much time I had spent for this information! Thanks!

  5. My partner and I stumbled over here by a different page and thought I might check things out.

    I like what I see so now i am following you. Look forward to looking over your
    web page repeatedly.

  6. I have learn several excellent stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting.
    I surprise how much effort you place to create the sort
    of great informative site.

  7. We are a group of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
    Your website provided us with useful information to
    work on. You have done a formidable job and our entire neighborhood might be grateful to you.

  8. I want to have the ability to mark blogs I like and have them show on my internet site. Any type of ideas on the very best course to take on this. Any input would certainly be practical.

  9. You really make it appear really easy with your presentation but I in finding this matter to be
    actually something which I believe I might by no means understand.

    It kind of feels too complicated and very vast for me.
    I am taking a look ahead in your next post, I’ll try to get the
    hang of it!

  10. I am genuinely thankful to the owner of this web site
    who has shared this impressive paragraph at at this time.

  11. Nice post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon on a daily basis.
    It will always be useful to read content from other
    writers and practice something from other websites.

  12. Fantastic blog! Do you have any helpful hints for aspiring writers?
    I’m hoping to start my own site soon but I’m a little lost on everything.

    Would you suggest starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are
    so many options out there that I’m totally confused .. Any
    suggestions? Kudos!

  13. Hi! Would you mind if I share your blog with my twitter group?
    There’s a lot of people that I think would really enjoy your content.
    Please let me know. Many thanks

  14. I don’t know whether it’s just me or if everybody else experiencing
    issues with your blog. It appears like some of the text
    in your content are running off the screen.
    Can someone else please provide feedback and let me know if this is happening
    to them too? This could be a issue with my internet browser because I’ve had this happen before.
    Thank you

  15. My coder is trying to persuade me to move to .net from PHP.

    I have always disliked the idea because of
    the expenses. But he’s tryiong none the less.
    I’ve been using WordPress on numerous websites for about a year and am
    anxious about switching to another platform. I have heard very
    good things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress
    content into it? Any kind of help would be greatly appreciated!

  16. Howdy, There’s no doubt that your blog could possibly be having internet browser compatibility problems.

    Whenever I take a look at your blog in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues.
    I just wanted to give you a quick heads up! Aside from
    that, wonderful website!

  17. The the next time I just read a blog, I am hoping who’s doesnt disappoint me around that one. After all, It was my solution to read, but I just thought youd have some thing interesting to convey. All I hear is often a lot of whining about something that you could fix should you werent too busy seeking attention.

  18. Pretty section of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to assert that
    I acquire in fact enjoyed account your blog posts.
    Anyway I’ll be subscribing to your feeds and even I achievement you
    access consistently quickly.

  19. Hello! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I truly enjoy reading your articles.
    Can you recommend any other blogs/websites/forums that go
    over the same subjects? Thank you!

  20. Thanks for every other excellent post. Where else may just anyone get that kind of info
    in such an ideal way of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I am at the look for such information.

  21. Hello there! This is kind of off topic but
    I need some help from an established blog. Is it hard to set up your own blog?
    I’m not very techincal but I can figure things out pretty fast.
    I’m thinking about making my own but I’m not sure where to start.
    Do you have any points or suggestions? Appreciate
    it

  22. You really make it seem so easy along with your presentation however I to find this matter to be
    actually something which I think I’d never understand.
    It kind of feels too complex and extremely huge for me.

    I am taking a look ahead for your subsequent post, I will attempt
    to get the cling of it!

  23. I will right away take hold of your rss feed as I can not to find your e-mail subscription hyperlink or newsletter
    service. Do you have any? Please permit me recognise so that I may subscribe.
    Thanks.

  24. I was curious if you ever considered changing the page layout of your blog?
    Its very well written; I love what youve got to
    say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
    Youve got an awful lot of text for only having
    1 or two pictures. Maybe you could space it out better?

  25. Good web site you have here.. It’s difficult to find good quality writing like yours these days.

    I seriously appreciate individuals like you! Take care!!

  26. Pretty nice post. I simply stumbled upon your weblog and
    wanted to mention that I’ve really enjoyed browsing
    your blog posts. In any case I will be subscribing on your
    feed and I am hoping you write again very soon!

  27. Thank you for any other informative website. The place else may just I get that kind of information written in such a perfect means?

    I’ve a mission that I am just now operating on, and I’ve been on the
    glance out for such information.

  28. I simply could not depart your site prior to suggesting that
    I really enjoyed the standard info a person supply in your guests?
    Is going to be back continuously to check up on new posts

  29. I do not know if it’s just me or if perhaps everybody
    else experiencing problems with your site. It looks like some of the written text on your content are running off the screen. Can someone else please provide feedback and let me know if this is happening to them too?

    This may be a problem with my browser because I’ve had this happen before.

    Appreciate it

  30. you’re truly a excellent webmaster. The web site loading velocity is incredible.
    It sort of feels that you are doing any distinctive trick.
    Moreover, The contents are masterwork. you’ve
    done a magnificent task in this topic!

  31. hello there and thank you for your info – I’ve
    certainly picked up something new from right here. I did however expertise several technical points using this website, as I experienced to reload the website lots of
    times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your hosting is OK?

    Not that I am complaining, but sluggish loading instances times will
    sometimes affect your placement in google and can damage your high-quality score if advertising and marketing with Adwords.
    Anyway I’m adding this RSS to my email and could look out for much more of your respective
    exciting content. Make sure you update this again soon.

  32. Magnificent beat ! I wish to apprentice at the same time as
    you amend your site, how could i subscribe for
    a weblog website? The account helped me a applicable deal.
    I were tiny bit acquainted of this your broadcast provided brilliant transparent
    concept

  33. Hello there! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers
    and starting a new initiative in a community in the same niche.
    Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a outstanding job!

  34. Everything is very open with a very clear explanation of the challenges.
    It was really informative. Your website is useful. Thank
    you for sharing!

  35. I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get bought an nervousness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this hike.

  36. I do not know if it’s just me or if everybody else encountering problems with your blog.
    It appears like some of the written text in your posts are running
    off the screen. Can someone else please provide feedback and let me
    know if this is happening to them as well? This may be a issue with my browser
    because I’ve had this happen previously. Cheers

  37. How long does a copyright last on newspaper articles?. . If a service copies newspapers articles and then posts it in a database on the Internet, is there also a copyright on the Internet content?.

  38. Today, while I was at work, my sister stole my iphone and tested to see if
    it can survive a 25 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now destroyed and
    she has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it with someone!

  39. I do not know whether it’s just me or if perhaps everybody else
    experiencing problems with your blog. It looks like some of
    the written text on your posts are running off the
    screen. Can someone else please provide feedback and let me know if
    this is happening to them too? This might be a problem with
    my web browser because I’ve had this happen previously.
    Cheers

  40. Nice blog right here! Additionally your website rather a lot up very fast! What host are you using? Can I am getting your associate hyperlink in your host? I want my web site loaded up as fast as yours lol

  41. As I site possessor I believe the content matter here is rattling great , appreciate it for your hard work. You should keep it up forever! Best of luck.

  42. Woah! I’m really loving the template/theme of this website.

    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s tough to get that “perfect balance” between superb usability
    and visual appearance. I must say you’ve done a superb job with this.
    In addition, the blog loads very fast for me on Internet explorer.
    Superb Blog!

  43. naturally like your web-site however you need to take a look at the spelling on several of your posts.
    Many of them are rife with spelling issues and I find
    it very bothersome to inform the reality nevertheless I’ll certainly come again again.

  44. Hey There. I found your weblog the use of msn. That is a very well written article.
    I will be sure to bookmark it and return to learn more of
    your useful info. Thank you for the post. I’ll certainly
    return.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.